Gra Cosmic Hero, której opis znajduje się poniżej, to pierwsza gra, którą wydaliśmy w ramach naszego stowarzyszenia, pod koniec 2021 roku, a wznowiliśmy w poprawionej edycji w 2023 roku. Można ją nabyć, w ten sposób wspierając statutową działalność naszego stowarzyszenia, w zaprzyjaźnionym sklepiku AtariFan.pl – Cosmic Hero.
Cosmic Hero to wciągająca gra logiczna z 1993 roku, autorstwa czternastoletniego wówczas Łukasza „Pazura” Pazery, obecnie programisty, artysty wizualnego, doktora sztuk pięknych. Pasję programowania zaszczepiły u niego gry komputerowe na ośmiobitowym, domowym komputerze Atari. Fascynacja nimi zachęciła go w 1990 roku do przepisania z jednego z pism komputerowych dla dzieci i młodzieży kodu źródłowego prostej gry „Wyścig kotów”1, którego autorem był inny, dwunastoletni czytelnik pisma. Ten moment zaważył na jego całym życiu. Szlifowanie umiejętności programistycznych doprowadziło do poznania asemblera dla procesorów 6502, dzięki czemu był w stanie napisać grę taką jak Cosmic Hero. Jest to oryginalna układanka o mechanice podobnej do znanego Sokobana, a można też zauważyć inspirację – bardziej z ducha niż jakichś konkretnych rozwiązań – ulubionymi grami Pazura Lasermania i Robbo – polskich produkcji z Rzeszowa. Łukasz nie tylko grę zaprogramował, ale narysował do niej grafikę i zaprojektował część poziomów. Ich projekty powstawały na kartkach papieru, nierzadko w trakcie lekcji w Szkole Podstawowej numer 8 w Tarnowie. Potem z pomocą przy tworzeniu gry przyszli koledzy Pazura z osiedla. Krzysztof „Święty” Święcki przygotował wygodny edytor do plansz, dzięki czemu kolejne poziomy mogły powstać już na komputerze i łatwo być zaimplementowane do gry. W ten sposób kolejne wyzwania dla graczy stworzył Jerzy „Dudek” Dukaj oraz jego brat Jacek, którego Pazur nie miał okazji poznać osobiście. I to właśnie te najtrudniejsze poziomy, w tym ostatni, łącznie około dziesięciu, zaprojektował brat Jerzego. Nastoletni Jacek Dukaj był wówczas szerzej nieznany, choć już w 1990 roku zadebiutował z opowiadaniem „Złota Galera” w czasopiśmie “Fantastyka”2. Obecnie jest to popularny i wielokrotnie nagradzany autor fantastyki naukowej i fantasy. Z kolei muzykę do gry Cosmic Hero przygotował Krzysztof „Whoppi/Foster” Bryła. Gra została przez Świętego odtworzona, dodana została muzyka Andora „Jazzo” Cseha.
W grudniu 2021 roku, na wystawie „8bitów” w BWA (Biuro Wystaw Artystycznych) w Tarnowie, której pomysłodawcą i jednym z kuratorów jest Tomasz „Tbxx” Boksa, mieszkaniec Tarnowa i podobnie do Pazura – od dziecka twórca gier na Atari, „Cosmic Hero” ma swoją publiczną prezentację. Nie tylko jako doskonały, bo lokalny, przykład twórczości polskiego gamedevu wczesnych lat dziewięćdziesiątych, ale również sztuki demoscenowej tego okresu, ponieważ gra jest wykonana w estetyce przypisywanej demoscenie, wykonana przez twórców działających aktywnie na demoscenie. Jedną z atrakcji wystawy jest okolicznościowe wydanie niniejszej, można by rzecz, tarnowskiej gry, w formie kolekcjonerskiej, niecyfrowej. Została ona przygotowana na cartridge’u – jednym z trzech podstawowych nośników danych w epoce ośmiobitowej, w wersji pudełkowej, z instrukcją. Niewielkie modyfikacje tej wersji programu wykonał Jakub Husak, również związany z demosceną i gamedevem Atari od lat osiemdziesiątych. Przystosował program do odczytu z cartridge’a, dodał ekran tytułowy ze scrollem, naprawił odtwarzanie muzyki i działanie klawisza Esc podczas ładowania w turbo z urządzenia SIO2SD. Ekran tytułowy w programie „Crack Art” na Atari 4160STE i „Graph2Font” na Atari 65XE narysował Krzysztof „Kaz” Ziembik, który ponadto zorganizował wydanie gry, napisał instrukcję, a także recenzję do pisma „Atari Fan”1. Informacje o grze zbierali Kaz i Tbxx. Okładkę pudełka narysował Pazur. Skład DTP okładki pudełka, instrukcji i naklejek wykonał Piotr „Piter” Krużycki, wspomagany przez Piotra „Kroll” Mietniowskiego programem Calamus SLC 2015 na Atari Falcon 030 z CT63 i CTPCI. Pomoc korektorska: Korneliusz „Santyago” Jarzębski, Romuald „Bca” Bacza, Jerzy „Mono” Kut.
Gra zamieszczona jest na cartridge’u i działa na standardowym Atari XL/XE z 64KB pamięci RAM. Należy włożyć cartridge z grą do gniazda cartridge’a i włączyć komputer, a gra automatycznie się uruchomi. Na początku pojawi się ekran tytułowy, z którego można przejść do dalszej części klawiszami: spacji, Return, Esc lub Start, a także naciśnięciem przycisku fire w joysticku wpiętym do pierwszego portu. Wówczas pojawi się ekran z instrukcją i opisem gry. Z niego przechodzimy do właściwej gry klawiszami: spacji lub Start albo przez naciśnięcie przycisku fire w joysticku.
W grze kierujemy kosmicznym bohaterem, który musi uratować Ziemię, planetę zagrożoną w 2393 roku klęską ekologiczną. W tym celu musimy sprowadzić z kosmosu pojemniki ze specjalną substancję odżywczą. Na każdej planecie z pojemnikami niezbędne jest także połączenie przerwanego obwodu elektrycznego, który po uruchomieniu otwiera drzwi do kolejnego poziomu. Nie jest to łatwe, bo fragmenty obwodu są porozrzucane na danej planecie, a dostęp do nich blokują różne przedmioty… Na szczęście nie ma limitu czasu na rozwiązywanie zagadek.
Zawartość:
- obwoluta z grafiką tytułową, krótkim opisem i ekranami z gry
- pudełko z wkładką na cartridge
- cartridge do Atari XL/XE
- 8-stronicowa instrukcja w języku polskim
- całość umieszczona w zamkniętym woreczku strunowym
Autorzy wersji Atari z 1993 roku
pomysł, program, grafika Łukasz „Pazur” Pazera
poziomy Jerzy „Dudek” Dukaj, Jacek Dukaj, Łukasz „Pazur” Pazera
edytor poziomów Krzysztof „Święty” Święcicki
muzyka Krzysztof „Whoppi/Foster” Bryła
Autorzy wersji Atari z 2004 roku
odgrywanie muzyki, napisy Krzysztof „Święty” Święcicki
muzyka Andor „Jazzo” Cseh
Autorzy wydania Atari z 2021 roku
pomysł Tomasz „Tbxx” Boksa
organizacja wydania, grafika tytułowa, instrukcja, opis Krzysztof „Kaz” Ziembik
intro, loader, cartridge, poprawki kodu Jakub Husak
grafika okładki Łukasz „Pazur” Pazera
skład DTP Piotr „Piter” Krużycki, Piotr „Kroll” Mietniowski
pomoc: Korneliusz „Santyago” Jarzębski, Romuald „Bca” Bacza, Jerzy „Mono” Kut
Film z fragmentem rozgrywki przedstawiony przez Kaza:
Film z rozpakowania gry i fragmentem rozgrywski przedstawiony przez Sabermana:
Film z rozpakowania i fragment rozgrywki przedstawiony przez Rentona: